ORGANIZACJA CZASU PRACY ZDALNEJ CZ. II

Kontynuując temat poznajmy kolejne, najistotniejsze punkty, jakie powinny nam w pracy zdalnej towarzyszyć, ułatwiając jak najefektywniejszą jej organizację…

11. ATRYBUTY

Jeżeli chodzi o pożądane predyspozycje i wymogi w ramach ogólnych zasad e-pracy, to podejście do wykonywania jej – tak aby była jak najbardziej produktywna i efektywna – wymaga od nas zakresu zupełnie innych cech charakteru i atrybutów niż praca w standardowym „biurowym” stylu. Pracownik zdalny powinien być na pewno operatywny, ze swobodą poruszać się w zakresie, nierzadko, dość specyficznych norm i zasad, jak również wykazywać duży stopień autokontroli. Oprócz tego powinien charakteryzować się też przede wszystkim jak najlepszą organizacją pracy, determinacją, systematycznością oraz bezwzględnie – samodyscypliną. Poza tym, praca w środowisku domowym musi być oczywiście równie wydajna, jak gdyby te same obowiązki wykonywało się stacjonarnie.

12. KONCENTRACJA

Co pomaga się skoncentrować, a co nas rozprasza? Odpowiedź na to pytanie można relatywizować, ponieważ każdy z nas jest inny i co innego nas motywuje, a co innego dekoncentruje. Wielu osobom zdecydowanie sprzyja np. intymna atmosfera spokoju i ciszy własnego mieszkania, gdzie nasza uwaga nie jest rozpraszana żadnymi czynnikami zewnętrznymi (np. towarzystwem kolegów), dzięki czemu możemy skupić się wyłącznie na konkretnym projekcie – takie właśnie warunki wpływają na nas bardzo korzystnie i sprzyjają efektywnej pracy. Tymczasem jednak nie każdy potrafi samodzielnie rozplanować, a następnie zapanować nad swoim czasem oraz narzucić sobie niezbędny rygor, w sytuacji gdy nikt nie stoi nad naszą głową i nie kontroluje tego, co robimy (i czy faktycznie robimy cokolwiek). Bo są oczywiście też tacy, którzy z kolei zdecydowanie lepiej odnajdą się w hałasie i gwarze typowym dla warunków biurowych, gdzie np. w każdym praktycznie momencie można liczyć na ewentualną pomoc tudzież chwilę rozmowy – choćby jedynie w ramach konsultacji – ze współpracownikiem albo zwierzchnikiem.

 

13. NIENORMOWANY CZAS

Do największych plusów pracy zdalnej zaliczyć należy niewątpliwie nienormowany czas pracy. W większości przypadków dany pracownik otrzymuje po prostu konkretne zlecenie i zobligowany jest wykonać je w określonym terminie. Nikt jednak nie każde nam siedzieć przed komputerem, załóżmy, od godziny 8:00 do 16:00. Jeżeli mamy więc ochotę wyjść np. w tym czasie na lunch, musimy odwiedzić lekarza, czy też załatwić cokolwiek – nie ma najmniejszego problemu! Nikomu nie musimy się z tego tłumaczyć, a jeżeli zajdzie taka potrzeba, po prostu popracujemy sobie późnym wieczorem lub nawet w nocy. Warto jednak spojrzeć na to również z innej perspektywy. Bo choć wprawdzie pracując zdalnie możemy (lecz nie zawsze) samodzielnie ustalać sobie godziny pracy, to przy braku odpowiedniej organizacji tudzież rosnącej liczbie zadań i obowiązków poza pracowniczych, w efekcie możemy odnieść wrażenie, że pracujemy niemal przez cały dzień. Zatem brak ścisłych reguł bywa tutaj prawdziwym wrogiem produktywności.

14. REALNE WYNIKI

Przede wszystkim liczy się wynik… Pracując w biurze, największą uwagę zwraca się zwykle na to, czy pojawiamy się tam o określonych godzinach i przepracowujemy regulaminowe 8 godzin, bądź co bądź to za ten czas właśnie otrzymujemy przecież wynagrodzenie. Często wygląda to jednak tak, że w pewnym momencie zaczynamy po prostu się nudzić. Wykonaliśmy bowiem już wszystkie swoje zadania, nowych nam jeszcze nie wyznaczono, a więc – odczuwając znudzenie – zamiast kontynuować pracę, zaczynamy surfować sobie po kolejnych stronach internetowych. Aczkolwiek nadal musimy siedzieć przy biurku, podczas gdy w tym samym czasie moglibyśmy np. zająć się zupełnie czymś innym. Czymś sensownym i pożytecznym.

16. DOMOWE ZACISZE

Wielu z nas najwygodniej czuje się we własnym domowym zaciszu, lepiej się wtedy skupiamy i generalnie czujemy się po prostu swobodniej. Tym samym również i praca idzie nam wtedy sprawniej, szybciej i łatwiej. Dla takich osób opcja pracy zdalnej będzie z pewnością rozwiązaniem wprost idealnym. Jednak przy tej okazji warto wziąć pod uwagę też pewien tyleż istotny, co niebezpieczny fakt, że w tak przytulnych i komfortowych okolicznościach „przyrody” zmobilizowanie i skoncentrowanie się na pracy może okazać się problematyczne. A to z tej prostej przyczyny, iż w takich warunkach zamiast pracować, będziemy woleli raczej leniuchować.:)

17. KONTAKT Z LUDŹMI

Warto zwrócić także uwagę, że e-praca to tak naprawdę w ogromnej mierze praca samotnika. Wprawdzie istnieje całe mnóstwo różnych audio-wideo komunikatorów, przez które zawsze możemy porozmawiać sobie z jakimś znajomym. Ale oczywiście to nie to samo, co „zwykła” tradycyjna rozmowa oko w oko z kimś, kto jest obok nas. Dlatego też spore grono pracowników zdalnych narzeka niekiedy na brak kontaktu z innymi. I trudno się temu dziwić. Szczególnie zważywszy na fakt, iż tak naprawdę przecież przez cały dzień pracy (lub przynajmniej przez większość takiego przeciętnego dnia i zwłaszcza porą zimową) siedzimy zamknięci w domu, odizolowani i wyalienowani, nie kontaktując się z nikim, nie mając z kim porozmawiać – chociażby w przerwie na kawę. Z drugiej strony jednak są też i tacy, którzy nie lubią pracować z innymi; nie umieją się bowiem wtedy skupić, mają problem z nawiązywaniem kontaktów, a codzienne spotkania ze współpracownikami lub przełożonym bardziej ich stresują niż cieszą.

18. DBANIE O SIEBIE

Model pracy zdalnej ma także to do siebie, że pozwala pracownikowi właściwie na całkowity luz. Dresowe spodnie lub stara, poplamiona bluzka – czemu nie? Cały dzień w piżamie – nie ma problemu! Byleby tylko było wygodnie. Jednakże taki tryb pracy i w ogóle styl codziennego funkcjonowania w domowej rzeczywistości może też sprawić, że dany pracownik z czasem zupełnie przestanie o siebie dbać, bo teoretycznie przecież nie musi. Owszem, wygodny ubiór jest oczywiście jak najbardziej w porządku, a niekiedy bywa wręcz nawet wskazany, aczkolwiek taki niedbały sposób ubierania się może okazać się w końcu czynnikiem wpływającym negatywnie choćby na naszą motywację, jak również samoakceptację i generalnie wynikające z nich postrzeganie się. Kiedy bowiem każdego ranka wychodzimy z domu do biura, siłą rzeczy musimy zwracać uwagę i na swój ubiór, względnie makijaż i na swój wygląd w ogóle. W związku z tym poświęcamy czas na zadbanie o siebie, przez co często sami ze sobą po prostu czujemy się lepiej.

 

19. STOSUNEK OTOCZENIA

Ważną kwestię stanowi również sposób, w jaki pracowników zdalnych postrzegają inne osoby, poczynając od samych domowników. Istnieje np. przekonanie, że skoro pracujemy w domu, to mamy również czas na wszystkie inne obowiązki o charakterze domowym – oczywiście w godzinach naszej pracy. Tym samym często zostajemy więc poproszeni o wstawienie prania, ugotowanie obiadu, zrobienie zakupów lub pójście na pocztę itp. Niektórym trudno jest bowiem zrozumieć, że pracownik zdalny – pomimo, iż fizycznie obecny – tak naprawdę jest przecież w pracy! A skoro tak, to również potrzebuje skupienia i w wyznaczonych godzinach to właśnie wykonywanie zadań służbowych jest priorytetem.

20. PLUSY I MINUSY

Tak naprawdę każda zaleta pracy zdalnej może jednocześnie stać się jej wadą. I na odwrót. Jak bowiem wszystkie inne, tak również ten konkretny obszar ma swoje pozytywne i negatywne strony… No właśnie. A jak rysuje się sytuacja pracy niestacjonarnej patrząc od strony zatrudnionego i zatrudniającego? Spróbujmy ocenić tę kwestię jak najbardziej obiektywnie. Przede wszystkim nadmienić trzeba, że na takim trybie pracy korzystają zazwyczaj oba podmioty: pracownik i pracodawca. Jeden z przykładów wiąże się np. z kwestią wyższego wynagrodzenia, ponieważ jeśli przeciętny pracodawca oszczędza na organizacji miejsca pracy, dostarczeniu Internetu i wyposażeniu w sprzętposzczególnego pracownika, to może tym samym przeznaczyć więcej środków na jego pensję. Niestety, nie jest to jednak obowiązującą regułą, gdyż część pracowników zdalnych narzeka, że czują się jak pracownicy drugiej kategorii – słabiej opłacani i pomijani w awansach.

  •  Do plusów pracy zdalnej dla pracodawcy zaliczyć trzeba na pewno fakt, że zatrudnienie zdalnego pracownika może być dla niego jedyną okazją na pozyskanie specjalistów, którzy mieszkają daleko od macierzystej siedziby biura, a taka współpraca z wieloma specjalistami z różnych zakątków świata może odświeżyć oblicze i wizję firmy. Natomiast wiedza każdego pracownika może wnieść wartości dodane, dzięki którym firma się lepiej rozwinie. Co więcej, zdalny pracownik wiąże się oczywiście ze znacznym ograniczeniem kosztów; pracodawca nie musi bowiem (jak wyżej) zapewniać mu chociażby miejsca pracy, dostępu do Internetu etc.
  • Z kolei wachlarz korzyści dla pracowników jest, jak sądzę, jeszcze bardziej szeroki… Opierając się na własnych doświadczeniach, ale także na opiniach wielu znanych mi osób wykonujących ten sam rodzaj pracy, stwierdzić można z całą pewnością, iż generalnie największą zaletą jest tutaj niewątpliwie szeroko rozumiana wygoda w wykonywaniu obowiązków zawodowych; np. możliwość pracy w dowolnym miejscu, brak konieczności wstawania z łóżka przy gorszym samopoczuciu, a ponadto na ogół – co jakże przecież istotne – elastyczne godziny pracy.

  • Natomiast co się tyczy minusów… W przypadku pracownika takim minusem, a zarazem realną pułapką i zagrożeniem, może okazać się np. zbyt szeroko pojęta swoboda działań, brak kontroli z jakiejkolwiek strony, problemy z samodyscypliną oraz wiele pokus, płynących z różnego rodzaju dostępnych nam źródeł i stron. Do takich pokus, a więc czynników rozpraszających naszą uwagę i niewątpliwie będących zarazem zgubnym złodziejem czasu, zaliczyć można ewidentnie np.: rozmowy z domownikami lub przez telefon, jak również – w przypadku zatwardziałych graczy – analogicznie gry komputerowe tudzież portale społecznościowe, na których także można utknąć na długo; surfowanie po stronach internetowych, co w rezultacie przekładać się będzie oczywiście na czas. Czas, który zamiast na pracę, poświęcimy na coś zupełnie z nią niezwiązanego.

  • Zastanawiam się nad minusami od strony pracodawcy i nad tym, czy takowe w ogóle istnieją… Zasadniczym problemem jest tutaj na pewno kwestia zaufania; z racji braku bezpośredniego kontaktu face-to-face, (który zastąpić może jedynie rozmowa telefoniczna, korespondencja e-mail, bądź video czat przez jeden z dostępnych komunikatorów), pracodawca nie ma pełnej kontroli nad pracownikiem zdalnym i nie może w 100% zweryfikować, czym taki pracownik w danej chwili zajmuje się w domu. Podczas gdy praca w biurze to tak naprawdę nie tylko wykonywanie określonych zadań. Dla rozwoju przedsiębiorstwa ważna jest również atmosfera i międzyludzkie relacje – wszystkie te elementy razem tworzą bowiem tzw. kulturę organizacyjną. Integracja zespołu zaś sprawia, że liczy się wspólne dobro, rozwój firmy, a nie tylko osobiste cele zawodowe.

Reasumując. Jeśli okaże się, że potencjalne problemy związane z motywacją, determinacją, samodyscypliną, obowiązkowością, skrupulatnością i szukaniem sobie zleceń oraz wykonaniem ich w terminie nas nie dotyczą, ponieważ z egzekwowaniem ich u siebie nie mamy najmniejszych trudności, wtedy praca zdalna może być naprawdę doskonałą alternatywą dla „zwykłej”, standardowej pracy stacjonarnej.

Z pozdrowieniami

Wasza Bogusia vel Migotk@

20 kwietnia 2020

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Jesteśmy do Twojej dyspozycji

Skontaktuj się z nami